6 oplossingen voor magazijnautomatisering

apr 3, 2023

Blog

Logistieke organisaties kampen momenteel met een tekort aan arbeidskrachten en de steeds maar oplopende arbeidskosten. Dit zijn slechts twee redenen waarom steeds vaker wordt gekozen voor magazijnenautomatisering. Op basis van onze gesprekken met bedrijven over het leasen van magazijnautomatiseringsprojecten, kunnen we momenteel zes belangrijke trends signaleren:

1. Autonome en geautomatiseerde voertuigen
Automatisch geleide voertuigen (AGV's) en autonome mobiele robots (AMR) zijn zeker niet nieuw. Omdat bedrijven de hoge arbeidskosten willen verlagen en kampen met een tekort aan gekwalificeerd personeel, onderzoeken ze steeds vaker hoe mobiele robots hun magazijnwerkzaamheden kunnen optimaliseren.

Door AGV's en AMR’s in te zetten, is enerzijds minder personeel nodig. Anderzijds helpen ze ook om de operationele productiviteit te verbeteren, doordat repetitieve taken sneller en zonder menselijke fouten worden uitgevoerd. Gekwalificeerde werknemers kunnen dan worden vrijgemaakt en ingezet voor taken die voor de onderneming én de medewerker meer waarde toevoegen.

Een ander voordeel is de schaalbaarheid; de hoeveelheid AGV's of AMR's kan simpel worden uitgebreid als de operationele behoefte groeit of verandert. Bovendien kunnen ze worden toegevoegd aan een heel magazijn, of alleen aan een onderdeel daarvan.

DLL is de ideale partner voor bedrijven die de automatisering van hun magazijn willen financieren, omdat we op maat gemaakte, zeer flexibele lease-oplossingen bieden die ontworpen zijn om mee te groeien met de behoeften van de klant.

2. Geautomatiseerde opslag- en ophaalsystemen
Een andere interessante ontwikkeling is het implementeren van geautomatiseerde opslag- en ophaalsystemen voor efficiënte orderpicking. Omdat elk magazijn anders is, bestaan er verschillende soorten systemen, zoals: shuttles, transportbanden, carrousels, hefmodules, automatische rekkensystemen of andere technologieën om artikelen in het magazijn op te slaan of op te halen.

In deze tijd waarin magazijnruimte schaars en duur is, helpen deze systemen ook om ruimte te besparen. Gangpaden kunnen smaller zijn en stellingen hoger. Een grotere opslagdichtheid zorgt voor een maximale verwerkingscapaciteit, wat kan resulteren in een grotere winstgevendheid.

Ook zien we de opkomst van drones in magazijnen. Zij kunnen worden ingezet voor repetitieve werkzaamheden als barcodescanning, cyclustelling, inventarisatie en voorraadinspecties. Drones worden ook gebruikt voor het ophalen van goederen en leveringen.

DLL kan helpen dergelijke investeringen mogelijk te maken met innovatieve lease-mogelijkheden. Hierdoor wordt het voor bedrijven makkelijker om de overstap te maken naar geautomatiseerde oplossingen voor orderverzameling en opslag.

3. Cobots
‘Cobot’ is de algemeen gebruikte term voor een ‘Collaborative Robot’. Ze zijn ontworpen om naast menselijke arbeidskrachten in een magazijn te werken en hun mogelijkheden, snelheid en productiviteit te vergroten. Cobots kunnen bijvoorbeeld ondersteunen bij onderdelen van het inpakken, orderpicken, palletiseren en inspecteren. Hierdoor kunnen fysieke werknemers worden ingezet voor complexere taken.

Cobots worden meestal ingezet in geselecteerde delen van een magazijn in plaats van in het hele magazijn. DLL biedt een breed scala aan lease-oplossingen aan, variërend van het automatiseren van één onderdeel van een magazijn tot een compleet magazijn.

4. Automatisch sorteren
Geautomatiseerde sorteersystemen zijn uitgerust met scanners en sensoren en herkennen hierdoor materialen op een transportband en sorteren ze vervolgens naar de juiste locatie in het magazijn. Ze verwerken zowel afzonderlijke artikelen als complete kratten.

Deze sorteersystemen zijn een goede oplossing om een magazijn 24/7 te laten draaien. Ze werken namelijk langer en sneller dan menselijke werknemers. De productiviteit van het magazijn wordt hierdoor verhoogd en de kans op fouten wordt verkleind.

De implementatie van geautomatiseerde sorteersystemen vereist een grote investering vooraf. Het kan lastig zijn om akkoord te krijgen voor een dergelijk bedrag. DLL kan al in de planningsfase van de automatisering aanhaken en zo een duidelijk beeld geven van de toekomstige maandelijkse kosten. Zodra het geautomatiseerde magazijn in werking treedt, gaat u betalen. Op die manier betaalt u pas op het moment dat u ook de voordelen heeft van een geautomatiseerd magazijn. Wil de leverancier een vooruitbetaling van de koopsom? Ook hier heeft DLL oplossingen voor. Door deze aanpak kunnen bedrijven hun kapitaal blijven investeren in hun kernactiviteiten.

5. Draadloos fleet management
Fleet management is de manier waarop een bedrijf zijn vloot controleert en beheert. In magazijnen bestaat deze vloot meestal uit apparatuur voor materials handling, zoals vorkheftrucks.

Draadloos fleet management helpt bedrijven om digitaal te monitoren, locaties van apparatuur te bekijken en de efficiëntie van de apparatuur en de gevolgde routes in het magazijn te analyseren. Het geeft ook nuttige gebruiksgegevens terug die kunnen worden gebruikt om het onderhoud van de apparatuur te beheren en stilstand te voorkomen. Bovendien leveren diverse telematicasystemen gegevens over botsingen, incidenten of andere beveiligings-/veiligheidswaarschuwingen. Dit helpt om zowel de apparatuur als de medewerkers die er in het magazijn mee werken te beschermen.

Oplossingen als radio frequency identification (RFID) tagging, worden steeds vaker gebruikt als aanvulling op een fleet management systeem. Ze geven real-time inzicht in de voorraad en de locatie van producten in een magazijn. RFID wordt vaak ingevoerd in een warehouse management systeem (WMS), waarbij de software is ontworpen om bedrijven te helpen bij het controleren, bewaken en optimaliseren van de belangrijkste functies in hun magazijnactiviteiten.

Organisaties die een magazijnautomatiseringsproject financieren via DLL, kunnen naast de hardware ook de software leasen. We bieden zo een totaaloplossing

6. Draagbare en spraak gestuurde technologie
Dankzij nieuwe technologieën kunnen steeds meer taken worden geautomatiseerd voor functies waarin menselijke arbeid nog een rol speelt.

Zo kunnen draagbare sensoren (armbanden en handschoenen) werknemers niet alleen laten zien hoe ze een schap moeten bevoorraden of waar ze moeten orderpicken, maar ook gebruiken om het digitale 'papierwerk' te automatiseren.

Voice picking is een andere groeiende trend. Geïntegreerd in een warehouse management systeem (WMS) worden de ordervereisten automatisch bepaald en vervolgens mondeling doorgegeven aan werknemers in het magazijn. Via een headset leren ze wat ze moeten verzamelen en waar.

Elk magazijn is verschillend en elke klant heeft zijn eigen specifieke eisen. DLL begrijpt dit en kan een one-stop shop zijn voor de totale automatisering van een magazijn. We bieden op maat gemaakte lease-oplossingen, gebaseerd op verschillende scenario’s.

DLL helpt magazijnautomatisering betaalbaar te maken
Het automatiseren van een magazijn heeft veel potentiële voordelen. Door te kiezen voor leasen via DLL, kunnen bedrijven toegang krijgen tot innovatieve automatiseringsconcepten, zonder grote investeringen vooraf.

DLL's speciale Intralogistics experts adviseren bedrijven over de hele wereld bij het opstellen van hun individuele business cases voor automatiseringsprojecten.
Onze lease-oplossingen zijn flexibel en aangepast aan de specifieke eisen van een onderneming. Hierdoor kunnen bedrijven hun cashflow beschermen en ondersteunen en uiteindelijk profiteren van een lagere Total Cost of Operation in hun magazijn.

Bovendien kunnen de unieke lease-oplossingen van DLL het complete traject ondersteunen: van de ontwikkeling van een heel nieuw magazijn tot alleen bepaalde elementen, zoals de aankoop van een geautomatiseerde magazijnoplossing. Verder biedt DLL ook oplossingen voor software, installatie, training en advieskosten. Kortom: een op maat gemaakte one-stop shop.

Neem contact met ons op

Wilt u uw magazijn geheel of gedeeltelijk automatiseren en bent u benieuwd naar mogelijke lease-oplossingen? Neem contact op met Guido Guiking voor meer informatie.